Інклюзія в освіті
Згідно з ЮНЕСКО інклюзивне навчання – це
«процес звернення і відповіді на різноманітні потреби учнів через
забезпечення їхньої участі в навчанні, культурних заходах і житті
громади та зменшення виключення в освіті та навчальному процесі». Метою
інклюзивного навчання є покращання навчального середовища, в якому
вчитель і учні відкриті до різноманіття, де гарантується забезпечення
потреб учнів і повага до їх здібностей та можливостей бути успішними.
«Інклюзивне навчання – це комплексний
процес забезпечення рівного доступу до якісної освіти дітям з особливими
освітніми потребами шляхом організації їх навчання у загальноосвітніх
навчальних закладах на основі застосування особистісно орієнтованих
методів навчання, з урахуванням індивідуальних особливостей
навчально-пізнавальної діяльності таких дітей» (Концепція розвитку
інклюзивної освіти. Наказ МОН від 01.10.2010 № 912).
Інклюзивне навчання означає, що всі учні
можуть навчатися в школах за місцем проживання, в загальноосвітніх
класах, в яких в разі необхідності їм буде надаватися підтримка як у
навчальному процесі, так і з перепланування школи, класів, програм і
діяльності з тим, щоб всі учні без виключення навчалися і проводили час
разом.
Інклюзивне навчання:
- Ґрунтується на правах людини і принципах рівності.
- Спрямоване на всіх дітей і дорослих, особливо тих, хто є виключеним з загальної системи навчання.
- Це процес усунення бар’єрів в системі освіти та системі підтримки.
Основа інклюзивного навчання
Всі учні:
- Можуть навчатися різними методами і в різний період часу.
- Мають індивідуальні здібності й особливості.
- Хочуть відчувати, що їх розуміють і цінують.
- Мають різне походження і бажають, щоб їх відмінності поважалися.
- Пізнають скрізь.
Хто такі діти з особливими потребами?
Термін «діти з особливими потребами»
стосується дітей до 18 років, які потребують додаткової навчальної,
медичної і соціальної підтримки з метою покращання здоров’я, розвитку,
навчання, якості життя, участі в громаді, тобто включення. Сьогодні в
Україні немає єдиної офіційної термінології для характеристики дітей з
особливими потребами.
Що таке інвалідність?
«Інвалідність» розглядається як
«нормальне» явище, яке базується на життєвому досвіді, з системною
вірогідністю прояву серед населення будь якої країни, регіону.
Інвалідність за природою може бути постійною або тимчасовою.
- Люди з інвалідністю та їхні сім’ї мають такі ж самі права на соціальну і економічну участь в житті суспільства.
- Соціальне і фізичне середовище повинні бути модифіковані задля рівної участі всіх.
- Політика і практична діяльність повинні відображати цінності рівності і правовий підхід.
З прийняттям Конвенції ООН про права
людей з інвалідністю було визнано єдиний підхід до трактування цього
поняття: «інвалідність є результатом взаємодії, яка відбувається між
людьми з інвалідністю та перешкодами у стосунках і середовищі.
Інвалідність – поняття яке еволюціонує». Конвенція прописує динамічний
підхід, що дозволяє певні адаптації із збігом певного проміжку часу та в
різних соціально — економічних обставинах.
Наше бачення інклюзивного навчання
Інклюзивне навчання означає, що всі учні
отримують освіту в звичайних класах. Це не означає, що учень не може
залишити клас з якихось певних причин. Кожен учень може отримати
індивідуальну допомогу з того чи іншого предмету.
Якщо система освіти є інклюзивною, це не
означає, що учні можуть розподілятися по групам за своїми
характеристиками в окремих класах на цілий день або пів дня. В
інклюзивному класі можливості створюються для всіх учнів з тим, щоб вони
навчалися разом. Інклюзивне навчання не розділяє учнів у класі.
Переваги інклюзивного навчання.
Всі діти отримують користь від інклюзивного навчання. Воно дозволяє їм:
- Розвивати індивідуальні сильні сторони і таланти.
- Приймати всіх дітей без виключення в загальноосвітню шкільну систему і суспільство.
- Працювати над досягненням індивідуальної мети беручи участь в житті громади та їхнього класу.
- Залучати батьків в процес навчання і життя школи.
- Розвивати культуру поваги і належності до школи. Мати можливість навчатися і поважати різні здібності інших.
- Створювати дружні стосунки з іншими дітьми
- Позитивно впливати на школу, громаду та поважати різноманіття та включення на більш широкому рівні.
Спільні дії в просуванні інклюзивного навчання.
- Приймати всіх дітей до загальноосвітніх шкіл та шкільного життя.
- Надавати всебічну допомогу учням з особливими потребами, їх одноліткам та вчителям в разі потреби.
- Дивитися на кожного учня з огляду на те, що він може, а не на те, що він не може.
- Створювати навчальні цілі згідно індивідуальних можливостей кожної дитини беручи до уваги, що діти можуть мати різні навчальні цілі, але навчатися разом в класі.
- Переобладнати школи і класи з тим, щоб вони зосереджували увагу на потенціалі кожної дитини.
- Сприяти сильному лідерству в особі директора школи і адміністрації
- Сприяти підготовці вчителів, які ознайомлені з різними методами викладання.
- Формувати команду — директорів шкіл, вчителів, батьків, учнів та інший персонал, що працюють разом у визначенні найефективніших шляхів надання якісної освіти в інклюзивному середовищі.
- Підтримувати виважене ставлення до батьків, особливо до мрій батьків та цілей щодо майбутнього їхніх дітей.
Прошу сказати,чи є у вас цьогоріч 0,5 ставки асистента вчителя,чи ставка?як у вас?
ОтветитьУдалитьПрацюю на ставку
ОтветитьУдалитьДоброго дня. Можливо у Вас є інструкція з охорони праці для асистента вчителя? Чи потрібно писати конспект уроку асистенту? Дякую.
ОтветитьУдалитьасистенти конспекти не гутують.
УдалитьДоброго дня!Чи є інклюзія у 10 класі? і по якій нозології? де можна знайти програму для школи.
ОтветитьУдалить